آشنایی با معماری داخلی محیط‌های درمانی

معماری داخلی محیط‌های درمانی بسیار مهم است. برای این که یک فضای فوق‌العاده برای درمان بیماران خود ایجاد کنید نکات این مقاله را مطالعه کنید.

معماری محیط‌های درمانی شاید کمی حساس‌تر از باقی فضاها باشد. چرا که در این اماکن قرار است بیماران زیادی در طول سال برای درمان به شما مراجعه کنند.در واقع محیط‌های درمانی باید از لحاظ روانشناسی بررسی شود و سراسر انرژی مثبت باشد.

نوع معماری می‌تواند بر روی روحیه بیماران تاثیر بگذارد. اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم، بهتر است برای مطب‌های درمانی بیماران قلبی و تنفسی بهتر است معماری داخلی را طوری ایجاد کنیم که در نهایت در سازه خود سقف‌های بلند داشته باشیم. این بیماران در محیط‌های کوچک و با سقف کوتاه سریعا احساس خفگی به آنان دست می‌دهد.

البته شیوه طراحی دکوراسیون داخلی برای فضاهای درمانی نیز بسیار مهم است. ابعاد، رنگ دیوارها و کفپوش‌ها، حتی رنگ یونیفرم لباس کارکنان، مبلمان و وسایل دیگر همگی انرژی خاصی برای فضای مورد نظر شما می‌سازد که می‌تواند تاثیری بر روی روحیه بیماران و حتی کارکنان مطب شما بگذارد.

عواملی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد آرامش در بیمار شوند یا حتی آرامش را از آن‌ها در مطب شما بگیرند. با شناخت این عوامل می‌توانید روحیه تنشی از یک بیمار را دور کنید و او را برای ملاقات با پزشک آماده کنید. در صورتی که بیماری با روحیه نامناسب به پیش پزشک خود برود می‌تواند انرژی منفی به پزشک خود انتقال دهد.

 

توجه به رنگ در معماری داخلی محیط های درمانی

رنگ‌ها تاثیر عجیبی بر روی روحیه ما دارند. آن‌ها می‌توانند ضربان قلب ما را بالا ببرند یا آرامش بی‌نظیری برای ما ایجاد کنند. در این میان ترکیب رنگ‌ها هم می‌توانند تاثیر شگفت انگیزی برای ما ایجاد کنند. همچنین برخی از رنگ‌ها هستند که ما را به یاد اتفاقات درمانی می‌اندازند که البته انتخاب آن‌ها بی دلیل هم نبوده است. برای مثال حتما دقت کرده‌اید که از رنگ سبز برای اتاق عمل استفاده می‌شود که این رنگ نوع خاصی از رنگ سبز است. بنابراین ما با دیدن هر دسته از رنگ سبز به یاد اتاق عمل نمی‌افتیم.

اگر در چرخه رنگ مشاهده کرده باشید، رنگ سبز مقابل رنگ قرمز قرار می‌گیرد. شما با کنار هم قرار گرفتن این دو رنگ به سادگی تفاوت آن‌ها را درک خواهید کرد. طبق تحقیقات استاد مشهوری در قرن بیستم استفاده از رنگ سبز در اتاق عمل باعث بهبود دید دکتر و پرستاران می‌شد. تا قبل از اثبات این موضوع پزشکان در اتاق عمل لباس سفید به تن می‌کردند.

رنگ‌هایی مانند آبی کمرنگ و سفید می‌تواند باعث ایجاد آرامش شود. سعی کنید از رنگ‌های تند و غلیظ برای فضاهای درمانی استفاده نکنید. رنگ قرمز باعث افزایش هیجان و ضربان قلب بیمار می‌شود.

 

معماری برای رفاه بیماران

برای معماری محیط‌های درمانی باید جوانب گوناگونی را بررسی کنید. رفاه بیماران در محیط های درمانی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. این رفاه از زمانی که بیمار پا به مطب شما می‌گذارد مهم است. اگر محیط درمانی شما در طبقه اول نباشد، باید برای جابجایی بیماران در بین طبقات فکری کرده باشید. این موضوع در صورتی که ساختمان مورد نظر فاقد آسانسور باشد کار را سخت‌تر هم می‌کند.

اگر در ساختمان درمانی امکان پیاده سازی آسانسور را نداشته باشید، می‌توانید از بالابرهای مخصوص بیماران استفاده کنید. گروه‌های متفاوت سنی در طول روز به شما مراجعه می‌کنند. بعد از موضوع آسانسور، فضایی را برای اتاق انتظار در معماری در نظر بگیرید. این فضا بهتر است در بدو ورود بیماران قابل دسترس باشد تا بتوانند در این فضا استراحت کنند.

سرویس بهداشتی یکی از مهم‌ترین فضاهایی است که برای معماری داخلی یک فضای درمانی باید در نظر بگیرید. بهتر است سرویس بهداشتی در فضایی قرار بگیرد که امکان رفت و آمد بیماران را دچار سختی نکند. آن را در نزدیکترین فضای ورودی قرار دهید و امکان تهویه هوای مناسب نیز برای آن ایجاد کنید.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و