چند نکته مهم که برای طراحی باغ ویلا باید به آنها توجه کنید

برای طراحی باغ ویلا باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. در این مقاله ما به چند نکته اساسی در این زمینه اشاره کرده‌ایم که رعایت آنها حیاتی و ضروری است.

مینیمالیستی، کلبه‌ای، رسمی و طبیعت‌گرایانه. اینها تنها تعدادی از سبک‌های مورد استفاده برای طراحی باغ ویلا هستند. البته که برای انتخاب این سبک‌ها باید اولویت‌های شخصی ساکنین در نظر گرفته شود، اما یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این بین، توجه به ظاهر فضای داخلی ویلا و طراحی دکوراسیون آن است. در واقع سبکی که برای طراحی باغ ویلا استفاده می‌کنید باید با سبکی که برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا در نظر گرفته‌اید هم‌خوانی داشته باشد.

 

نکات مهم برای طراحی باغ ویلا

معماری فضای اطراف ویلا یک عنصر بصری قوی است و هنگام طراحی آن نباید وجود ویژگی‌ها و سبک‌های خاص را نادیده گرفت. اگر مطمئن نیستید که چه سبکی برای ویلای شما مناسب است، حتما با یک طراح متخصص در این زمینه مشورت کنید. البته فارغ از سبکی که انتخاب می‌کنید؛ یک سری نکات وجود دارد که هنگام طراحی باغ ویلا توجه به آنها بسیار ضروری است. در این مقاله به این نکات مهم اشاره کرده‌ایم.

 

مسیرهای پیاده‌روی

مسیرهایی که برای پیاده‌روی در باغ در نظر می‌گیرید باید به اندازه کافی عریض باشد. پیاده‌روهای اصلی باید به اندازه‌ای گسترده باشند که حداقل 2 نفر به راحتی در آنها قدم بزنند. بنابراین حداقل 5 فوت عرض برای این مسیرها در نظر بگیرید. برای مسیرهای فرعی که معمولا یک نفر در آنها قدم می‌زنند، 3 فوت عرض کافیست. به خاطر داشته باشید که هر چه درختان یا سازه‌های اطراف مسیر بلندتر باشند، عرض پیاده‌رو نیز باید بیشتر شود. مرزهای بلند باعث می‌شوند فضاها محدودتر احساس شوند.

 

پله‌ها

شیب پله‌هایی که در باغ وجود دارد باید ملایم باشد. در غیر این صورت برای افراد گذر از آنها دلهره‌آور می‌شود. ارتفاع هر پله نیز باید کمتر از 6 اینچ یا 15 سانتی‌متر باشد. ضمن این که هر کجا راه پله تغییر مسیر داد باید یک پاگرد بزرگ برای آن در نظر بگیرید.

 

فضای سربسته

علاوه بر فضای بازی که برای تفریح در نظر می‌گیرید، باید فضای سربسته‌ای نیز برای پذیرایی از مهمان‌ها و به عنوان ناهار خوری طراحی کنید. هنگام طراحی فضای ناهارخوری این نکته را در نظر داشته باشید که می‌خواهید از چند مهمان در این فضا پذیرایی کنید؟ به ازای هر نفری که قصد استفاده از این ناهارخوری را دارد باید حداقل 4 فوت‌مربع فضای خالی در نظر بگیرید. استفاده از ناهارخوری در فضای باز و در طراحی باغ ویلا به معنای این است که باید از مبلمان فضای باز نیز استفاده کنید، بنابراین سعی کنید یک فضای 3 متری برای گذاشتن این مبلمان در نظر بگیرید.

 

کفپوش

برای پوشش مسیرهای پیاده‌روی در باغ، از کفپوش مناسب استفاده کنید. کفپوش‌هایی که بیش از حد نرم یا بیش از حد سفت هستند برای این کار مناسب نمی‌باشند. سنگ‌فرش‌های ساخته شده از موادی مانند گرانیت صیقلی یا کاشی علاوه بر این که سُر هستند؛ ممکن است کشش کافی برای جذب آب در فصل‌های بارانی و زمستانی را نداشته باشند. در ضمن برای ساخت این مسیرها باید بین 1 الی 2 درصد شیب در نظر بگیرید.

 

گیاهان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طراحی باغ ویلا به آن توجه کنید، گیاهانی است که برای تزیین باغ از آنها استفاده می‌کنید. بهتر است گل‌ها و درختانی را در باغ بکارید که سریع رشد می‌کنند. در ضمن هنگام کاشت، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که باید فضای کافی برای رشد به این گیاهان بدهید. البته اگر بعد از چند سال رشد این گیاهان فضای بخشی از باغ را محدود کرد، امکان جابه‌جایی آنها وجود دارد.

 

چمن

نگهداری از چمن بسیار هزینه‌بر است. از طرفی نمی‌توانید از فضای چمن‌کاری شده باغ به عنوان فضای بازی یا پیاده‌روی استفاده کنید. بنابراین جاهایی را چمن‌کاری کنید که مطمئن هستید در آنها رفت و آمد ندارید. به این ترتیب هم فضای باغ‌تان زیباتر و سرسبزتر می‌شود و هم هزینه نگهداری از چمن‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید طراحی باغ ویلا یک کار تخصصی است که نیاز به تجربه فراوان دارد. اما رعایت همین چند نکته ساده می‌تواند فضای باز اطراف ویلا را به شدت زیبا و کاربردی کند. بنابراین حتی اگر نمی‌خواهید از مشاوره طراحان برای دیزاین باغ‌تان استفاده کنید، حداقل این نکات را در نظر بگیرید.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و