نکاتی که باید هنگام طراحی آشپزخانه جزیره‌ای در نظر بگیرید

طراحی آشپزخانه جزیره‌ای یکی از المان‌های معماری سبک مدرن است. اما برای این که نتیجه نهایی کار موفقیت‌آمیز باشد؛ قبل از طراحی باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید.

آشپزخانه جزیره‌ای یکی از ویژگی‌های محبوب خانه‌های مدرن است. این مدل آشپزخانه کارکردهای مختلفی دارد؛ و در شکل‌ها، اندازه‌ها و سبک‌های مختلفی طراحی می‌شود. همه این فاکتورها می‌توانند بسته به نیاز ما تغییر کنند. اما در طراحی دکوراسیون داخلی قوانینی وجود دارد که برای طراحی آشپزخانه جزیره‌ای باید مد نظر قرار بگیرند.

با در نظر گرفتن این قوانین و برنامه‌ریزی مناسب، این جزیره می‌تواند تبدیل به قطب اصلی آشپزخانه شود. در این مقاله برخی از موارد مهمی که باید قبل از انتخاب یا طراحی آشپزخانه جزیره‌ای به خاطر داشته باشید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

نکات کلیدی در طراحی آشپزخانه جزیره‌ای

 

کارکرد اولیه

یکی از دلایلی که موجب شده آشپزخانه‌های جزیره‌ای بسیار محبوب شوند، ماهیت چند منظوره آنهاست. شما می‌توانید روی این جزیره آشپزی کنید، غذا بخورید، از آن به عنوان کابیت استفاده کنید و یا حتی سینک و گاز خود را روی آن نصب کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آشپزخانه‌های جزیره‌ای کاربردهای متفاوتی دارند. بنابراین اولین گام در طراحی دکوراسیون آشپزخانه جزیره‌ای استاندارد این است که هدف‌تان از انتخاب این سبک را مشخص کنید. هدف باید با طرح نهایی مطابقت داشته باشد. مثلا اگر می‌خواهید از این بخش به عنوان میز غذاخوری استفاده کنید؛ باید صفحه نصب شده روی آن را بزرگ‌تر در نظر بگیرید.

 

شکل آشپزخانه

همه آشپزخانه‌ها برای طراحی آشپزخانه جزیره‌ای مناسب نیستند. اندازه فضای داخلی و چیدمان آشپزخانه می‌توانند در این بین نقش داشته باشند. آشپزخانه‌ها اشکال مختلفی مانند G شکل، L شکل و U شکل دارند؛ و بسیاری از آنها مناسب جزیره نیستند. مثلا طراحی جزیره برای یک آشپزخانه G شکل ممکن است باعث شود فضای داخلی آشپزخانه شلوغ‌تر از حد ایده‌آل شود.

 

اندازه جزیره آشپزخانه

جزیره را در اندازه و اشکال مختلفی طراحی می‌کنند. پس هنگام انتخاب این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی با توجه به نیازتان شکل و سایز جزیره را انتخاب کنید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که چقدر فضا لازم دارید تا بتوانید آزادانه در آشپزخانه حرکت کنید. اگر بیشتر وقت خود را در آشپزخانه سپری می‌کنید و برای صرف غذا نیز به این بخش از خانه می‌روید؛ حتما باید فضای کافی برای مانور در اختیار داشته باشید.

 

آشپزخانه جزیره ای شیک
آشپزخانه جزیره ای شیک

 

جهت نصب جزیره در آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین عواملی که در طراحی این سبک از آشپزخانه‌ها باید در نظر بگیرید، جهت نصب جزیره است. به عنوان مثال نصب یک جزیره مربع شکل در یک آشپزخانه مستطیل شکل به احتمال زیاد فضای ایده‌آل و مورد نیاز برای حرکت کردن را مختل می‌کند.

یک طراح حرفه‌ای عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد تا بتواند بهترین جهت را برای نصب جزیره در آشپزخانه تعیین کند. این ملاحظات شامل شکل آشپزخانه، اندازه آن، پنجره‌ها، مسیرهای دسترسی و کارکردهای اصلی در نظر گرفته شده برای جزیره می‌باشند.

 

سطح کار

مواد مورد استفاده برای پوشاندن سطح کار جزیره به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که آیا می‌خواهید بیشتر از این بخش از آشپزخانه برای تهیه غذا استفاده کنید یا روی آن غذا بخورید؛ جنس رویه جزیره را تعیین می‌کند. گرانیت، کوارتز، سرامیک، چوب، شیشه، استیل و لمینیت پوشش‌های موجود در بازار هستند که بیشتر برای آشپزخانه‌های جزیره‌ای استفاده می‌شوند.

 

نور و روشنایی جزیره

از آنجا که بخش جزیره معمولاً کانون اصلی آشپزخانه‌های مدرن است؛ باید نور مناسبی نیز داشته باشد. جزیره باید پر نور باشد. به‌خصوص اگر می‌خواهید از سطح این منطقه برای تهیه غذا و فعالیت‌های اجتماعی روزانه خود استفاده کنید. برای نورپردازی این بخش از خانه بیشتر از لامپ‌هایی که به سیم‌هایی بلند متصل شده‌اند استفاده می‌شود.

انتخاب روشنایی متناسب با سبک جزیره و فعالیت‌هایی که می‌خواهید در این بخش از خانه انجام دهید، بسیار ضروری است. یک آشپزخانه فوق مدرن باید از نورپردازی مدرن نیز برخوردار باشد. در مقابل در جزیره‌های سنتی‌تر از نورپردازی‌هایی به سبک سنتی بهره برده می‌شود. با این وجود برای طراحی آشپزخانه جزیره‌ای باید به همه این نکات توجه کنید. این ویژگی‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای روی نتیجه کار دارند و می‌توانند علاوه بر کارایی، ظاهر آشپزخانه را نیز به شدت زیبا کنند.

 

اگر برای انتخاب باز هم نیاز به مشورت دارید؛ بهتر است با یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی تماس گرفته و از مشاوره تخصصی آنها در این زمینه استفاده کنید.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و