سه پیشنهاد مهم برای معماری داخلی منزل

معماری داخلی منزل کار هرکسی نیست؛ و بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اما اگر می‌خواهید خودتان انجامش دهید؛ توصیه‌های زیر را فراموش نکنید.

بسیاری از ما به دنبال ایجاد بهترین چینش و طراحی برای فضاهای شخصی و عمومی زندگی خود هستیم. معماری داخلی یکی از شاخه‌های هنر و دانش معماری است؛ که کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از علوم مختلف، انتخاب‌هایی بهتر برای انجام این کار داشته باشید، که در نهایت به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهیم کرد. دانستن معماری داخلی ساختمان از سیر تا پیاز کمک شایانی در تحقق این موضوع خواهد داشت.

در واقع معماری داخلی تنظیم‌کننده ارتباط انسان با محیط پیرامون است. به همین دلیل هم مهم‌ترین اهرم معماران داخلی برای تنظیم این ارتباط بررسی حسی است که انسان از آن می‌گیرد. در این نوشته می‌خواهیم چند پیشنهاد درباره معماری داخلی منزل ارائه کنیم. پیشنهادهایی که در صورت استفاده از آنها می‌توانید امیدوار باشید خانه‌ای جذاب‌تر، دلنشین‌تر و زیباتر داشته باشید.

 

دست از ست کردن هر چیز کوچکی بکشید

شاید این ساده‌ترین راه برای سامان دادن به معماری منزل برای تازه کارهاست. به عبارت دیگر این اشتباه یکی از اشتباهات رایج ماست. تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه معماری داخلی منزل باید بر اساس ست کردن تمامی اجزا با یک‌دیگر انجام شود. در حالی که ممکن است این کار موجب شلوغ شدن بیش از حد فضا، بازتولید فضاهای تکراری و خسته‌کننده شدن منزل شما شود.

در یک مثال کاربردی لزوما نیاز نیست اگر شما دکوری‌های اتاق نشیمن را از نظر رنگی با مبلمان ست کرده‌اید؛ همین کار را در اتاق خواب نیز انجام دهید. حتی معمولا بهتر است از رنگ‌های یکسان برای ست کردن اجزای موجود در فضا استفاده نکنید. در عوض می‌توانید با ایجاد کنتراست رنگی به هماهنگ کردن اجزای محیط با هم بپردازید.

 

به ابعاد فضا توجه کنید

این موضوع به‌خصوص در هنگام انتخاب مبلمان منزل رخ می‌دهد. بسیاری از ما هنگام خرید ابعاد فضای اصلی خود را در نظر نمی‌گیریم؛ و با دیدن یک ست زیبای مبلمان سلطنتی اقدام به خرید آن می‌کنیم. فارغ از این نکته که ارتفاع دکور مغازه مبل فروشی 5 متر و مساحت فضای موجود 42 متر بوده؛ در حالی که اتاق پذیرایی ما دارای سقفی در ارتفاع 2 متر و 60 سانتی‌متر است و مساحت آن به سختی به 24 متر می‌رسد! پس دقت کنید که قبل از خرید هر مبلمانی آن را از نظر ابعاد مناسب به طور دقیق بسنجید.

همچنین در زمینه توجه به ابعاد فضا بکوشید بهترین استفاده را از نقاط مختلف داشته باشید. به عنوان مثال در بسیاری از خانه‌های کوچک، دکوراسیون داخلی منزل به سمت بهره بردن از فضاهای عمومی می‌رود. مثلا به همین دلیل است که در آشپزخانه‌های این خانه‌ها می‌توانید کابینت‌هایی را مشاهده کنید که تا سقف پیشرفته‌اند و فضای بیشتری را برای ذخیره‌سازی فراهم کرده‌اند.

 

نترسید و مبلمان غیرضروری را حذف کنید

شاید در زمانی که مبلمان مختلف را خریداری کرده‌اید؛ به این شکل به آن توجه نداشته‌اید. ولی امروز می‌توانید کمی انقلابی رفتار کنید و همه موارد غیرضروری را حذف کنید. یک قلم و کاغذ بردارید و درباره هر عنصری که در فضای منزل شما وجود دارد؛ تاریخ آخرین استفاده را ثبت کنید. اگر جزو افرادی باشید که معماری داخلی منزل شلوغی دارند؛ احتمالا متوجه خواهید شد که بعضی از مبلمان خانه شما هر چند ماه یکبار هم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این روشی است که بدانید چگونه و توسط حذف کدام عنصر، اقدام به خلوت کردن محیط نمایید.

معمولا هدف از انجام این کار ایجاد فضایی خلوت‌تر و سبک‌تر است. چینش معماری داخلی منزل باید به گونه‌ای باشد که شما به راحتی بتوانید در محیط قدم زده و به نقاط مختلف دسترسی داشته باشید. همچنین اینکه بخشی از فضای کف خانه کاملا مشخص و خالی باشد؛ می‌تواند یکی از فاکتورهای زیبایی‌شناسانه محیط باشد.

امیدوارم با به کار بردن این سه پیشنهاد فضایی دلنشین‌تر و بهتر را برای خانه خود فراهم کنید.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و