کابرد سنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی

سنگ از سال‌های دور یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی بوده است. امروز نیز سنگ یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌­شود. در نما و دکوراسیون داخلی ساختمان کماکان استفاده زیادی از سنگ می‌شود. در این مقاله به معرفی انواع سنگ، خواص و کاربرد هر یک در ساختمان و دکوراسیون داخلی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

سنگ

 

آشنایی با انواع سنگ ساختمانی و کاربرد آن

تاریخچه سنگ در ساختمان

پیشینه کاربرد سنگ در ساختمان­‌سازی به انسان­‌های برمی‌گردد. آن‌ها برای زندگی ابتدا غار را انتخاب کردند و بعد از مدتی به ساخت چهار دیواری­‌های سنگی روی آوردند. متریال اولیه بسیاری از بناهای قدیمی نیز سنگ است. بناهایی مانند: تخت جمشید، تخت سلیمان، پاسارگاد و … استفاده از انواع سنگ در ساختمان‌سازی تنها در ایران رواج نداشته؛ بلکه در کل دنیا نمونه‌­های عظیمی از بناهای ساخته شده با سنگ را مشاهده می­‌کنیم.

امروز نیز سنگ یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می­‌شود. در نما و دکوراسیون داخلی ساختمان کماکان استفاده زیادی از سنگ می‌ شود.

خواص سنگ

سنگ به عنوان یک ماده طبیعی از خواص و ویژگی­‌های زیادی بهره‌مند است؛ از جمله:

۱. در برابر آب و رطوبت مقاوم است و قابلیت شستشو دارد. همچنین آب به بافت آن نفوذ نمی­‌کند.

۲. قابلیت برش به قطعات با ابعاد مدنظر شما را دارد. علاوه بر این می‌­توان سطح آن را جلا داد و زیبایی و شکوهش را دو چندان کرد.

۳. در مقابل عوامل سایشی و ضربه‌­ای مقاوم است. این عامل باعث بالا رفتن طول عمر سنگ می‌­شود.

۴. نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است. به همین دلیل تغییر دما تاثیر زیادی روی آن ندارد.

۵. در برابر فشارهای کششی و خمشی از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است.

در برابر حشرات مقاوم و غیر قابل نفوذ است.

در برابر مواد اسیدی و قلیایی نیز از مقاومت خوبی برخوردار است.

سنگ با گذشت زمان رنگ و بافت خود را ازدست نمی­‌دهد. تنها با صیقل دادن دوباره به حالت اولیه باز خواهد گشت.

https://www.thehousedesigners.com/articles/images/how-to-use-stone-to-make-your-home-rock-1.jpg

کاربرد سنگ در ساختمان

در سال­‌های اخیر سنگ به دلیل زیبایی ظاهری و پترن‌های موجود در بافت طرفداران زیادی پیدا کرده است. استفاده از سنگ در دکوراسیون داخلی بسیار باب شده است. چرا که علاوه بر کیفیت زیبایی و شکوه خاصی به محیط می‌بخشد. کاربرد سنگ در ساختمان محدود به یک فضا نمی‌­شود:

۱. نمای ساختمان

۲. کفسازی

۳. دیوارهای فضاهایی مانند لابی، سرویس بهداشتی و حمام و…

۴. فضاهای تجاری و اداری

۵. استفاده برای دستگاه پله

۶. استفاده در آشپزخانه برای روی کابینت‌­ها

۷. ساخت روشویی در سرویس بهداشتی

۸. استفاده برای ساخت وسایل تزئینی مانند مجسمه‌­ها

۹. استفاده از سنگ­‌های قیمت مناسب در ساخت دیوارها و شالوده

 

انواع سنگ ساختمانی و کاربرد آن

به دلیل طبیعی بودن سنگ هیچ‌گاه دو قطعه سنگ را دقیقا یک شکل و یک رنگ پیدا نخواهید کرد. علاوه بر این شاید از یک نوع سنگ چندین رنگ مختلف در بازار موجود باشد. سنگ در ساختمان‌سازی به دو دسته تقسیم می‌­شود:

۱. سنگ‌های زیربنایی

معمولا از خورده سنگ یا لاشه سنگ استفاده می‌­شود. این مدل از انواع سنگ‌ها برای پی‌ها، زیر سازی، کف، حیاط­، خیابان یا کوچه و پیاده‌روها استفاده می­‌شود. برای فراوری این نوع سنگ‌­ها انرژی زیادی صرف نمی­‌شود.

۲. سنگ‌های تزئینی

این نمونه سنگ‌­ها باید از کیفیت خوبی بهره‌مند باشند تا در برابر سایش و دیگر موارد از بین برنده مقاوم باشند. این سنگ­‌ها با دستگاه­‌های مخصوص برش و جلا داده می‌شوند. سپس بر اساس کیفیت درجه‌بندی می­‌شوند.

در ادامه انواع سنگ، خواص و کاربرد هریک را مرور خواهیم کرد.

۱. سنگ گرانیک

سنگ گرانیت با سرد شدن مواد مذاب به وجود می­‌آید. این نوع سنگ در دسته سنگ‌­های آذرین قرار می‌گیرند. این سنگ مقاومت بالایی در برابر ضربه و نفوذ آب دارد. بسته به پرداختی که روی آن انجام می‌شود در قسمت‌­های مختلف ساختمان قابل استفاده است. سنگ گرانیت به صورت مختلف به بازار عرضه و در پروژه­‌های مختلف مسکونی یا صنعتی استفاده می­‌شود. پروژه‌هایی مانند راه‌سازی­، زیرسازی بناها و تاسیسات، نما و کفسازی. سنگ گرانیت با انواع رنگ به بازار عرضه می­‌شود و از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است.

۲. ماسه سنگ

ماسه سنگ با چسبیدن و فشرده شدن ماسه به یکدیگر تشکیل می­‌شود. این سنگ بر اساس مواد چسباننده آن مقاومت­‌های مختلفی دارد. این سنگ بیشتر برای زیرسازی استفاده می‌شود. همچنین از آن در صنعت شیشه‌سازی استفاده می­‌کنند. رنگ این سنگ بر اساس مواد چسباننده آن متغیر بوده و طیف رنگی وسیعی را در بر می­‌گیرد.

۳. سنگ مرمر

سنگ مرمر جزو سنگ‌­های آهکی محسوب می‌شود. این سنگ‌­ها مقاومت خیلی بالایی ندارند. اما از صیقل‌پذیری خوبی بهره‌مند هستند. از این نوع سنگ در کف ساختمان و راه­‌پله استفاده می‌­شود. همچنین به دلیل خواص آرامش بخشی این سنگ از آن در ساخت فضاهای مذهبی نیز استفاده می‌­شود.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و