تفاوت سبک معماری مدرن با معاصر

سبک معماری مدرن تفاوت‌هایی با معماری معاصر دارد. ما ویژگی‌های هر کدام را به شما می‌گوییم تا برای تشخیص آن‌ها نشانه‌هایی داشته باشید.

سبک معماری مدرن یکی از سبک‌های معماری است که شباهت‌های زیادی به معماری مدرن دارد. اما با وجود شباهت‌ها باید قبول کنیم که دو سبک مدرن و معاصر دو سبک مجزا هستند. اما چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود که این دو سبک در معماری از هم مجزا شوند؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

معماری معاصر به معماری حال حاضر اشاره دارد. اما معماری با سبک مدرن به قرن بیستم بازمی‌گردد. تشخیص این دو سبک از هم برای کسانی که اطلاعات چندانی از سبک‌های معماری داخلی ندارد، کار مشکلی است. اما ویژگی‌هایی وجود دارد که افراد صاحب تجربه می‌توانند با توجه به آن از نوع این دو سبک مطلع شوند.

استفاده از سبک معماری برای هر مکان و زمانی متفاوت است. هر کشور و حتی در بخش‌های کوچکتر، معماری از فرهنگ و سلیقه افراد ساکن در آن شهر تاثیر می‌گیرد. امروزه افراد زیادی خواهان استفاده از سبک‌های مختلفی در طراحی دکوراسیون داخلی و معماری خانه خود هستند. برای چنین کاری لازم است با انواع معماری‌ها کمی آشنایی پیدا کنید تا بتوانید سلیقه خود را هم برای طراحی دکوراسیون و معماری خانه خود محک بزنید.

در ادامه این مقاله ما می‌خواهیم از دو سبک معماری معاصر و معماری مدرن برای شما ویژگی‌هایی بگوییم تا ضمن آشنایی با آن‌ها متوجه تفاوت‌های آن نیز شوید.

معماری مدرن ایرانی
معماری مدرن ایرانی

 

بررسی سبک معماری مدرن

آشپزخانه‌های طرح اپن به زمان معماری معاصر باز می‌گردند. شما در سبک مدرن شاهد فضاهای دلباز و ساده‌ای هستید که درون آن احساس آرامش می‌کنید. برای طراحی‌های مدرن معمولا از رنگ‌های زیاد استفاده نمی‌شود. معمولا دکوراسیون و معماری فضای مورد نظر با یک رنگ خاص در کنار هم قرار می‌گیرد.

معماری مدرن دارای ویژگی‌های خاصی است. برای مثال در این سبک ترکیبات نامتقارن را شاهد می‌شوید. معماران برای طراحی فضایی با سبک مدرن، درگیر متقارن کردن دکوراسیون و حتی معماری نمی‌شوند. بنابراین دست آن‌ها برای طراحی با این سبک کمی بازتر است تا نگران پیاده سازی الگوهای تعریف شده نباشند.

معماری معاصر
معماری معاصر

 

قالب‌بندی گوشه‌های این سبک معمولا از جنس شیشه و فلز استفاده می‌شود. در این سبک اشکال مکعب و استوانه‌ای زیادی خواهید دید. به طوری که ممکن است معمار تصمیم بگیرد سقف و فضای یکی از اتاق‌های ملک را به صورت دایره‌ای شکل ایجاد کند. به دنبال این نوع طرح باید پنجر‌ها هم به صورت دایره‌ای شکل درون قاب پنجره بنشیند.

 

سبک معماری معاصر

یکی از ویژگی‌های سبک معماری معاصر اهمیت و استفاده از منبع نور طبیعی است. درواقع ملک مورد نظر توسط معمار با تجربه باید طور طراحی و ساخته شود که تا حد ممکن اتاق‌ها بتوانند از نور طبیعی بهره مند شوند. برای این منظور استفاده از پنجره‌ها در اطراف ساختمان و استفاده از سقف‌های شیشه‌ای در سقف استفاده می‌شود.

در معماری خانه‌های قدیمی حتما مشاهده کرده‌اید که در فضای داخلی ملک‌ها از ستون‌های زیادی استفاده می‌شد. اما در معماری معاصر سعی بر آن شده که با حذف ستون‌های داخلی در حد امکان بتوانند فضای دلبازتر و بزرگ‌تری ایجاد کنند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر دو سبک معماری مدرن و معاصر را بررسی کنیم بهتر است بگوییم سبک معماری مدرن به زمان خاصی برمی‌گردد و با گذر زمان می‌تواند شامل تغییراتی مطابق روز شود. سبک‌های مدرن هم در هر منطقه به طور خاصی استفاده می‌شود. از همین رو نمی‌توان ادعا کرد که سبک معماری مدرن در هر کشوری به یک شکل مورد پذیرش است. اما معماری معاصر از قرن بیستم شکل ویژه‌ای به خود گرفت.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و