بررسی فاکتورهای مهم در دیزاین خانه های ایرانی

قواعد دیزاین خانه های ایرانی فراتر از قوانین نوشته شده در متون علمی است. برخی از این قواعد نانوشته‌ که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم، ریشه در سنن ما دارند.

حتما شما هم مطالب زیادی را در مورد آوازه و شهرت جهانی سبک معماری ایرانی‌ها و هنرمندانی که در عرصه‌های مختلف هنری فعالیت دارند شنیده‌اید. شاید همین ذوق هنری ذاتی باعث شده که بسیاری از خانواده‌های ایرانی، سبک سنتی کشور خودمان را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب می‌کنند. این سبک اصیل و ماندگار دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مهمی است که در قالب فاکتورهای مهم در دیزاین خانه های ایرانی در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

در دیزاین خانه های ایرانی به سبک معماری اصیل باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

سبک‌های متعددی برای طراحی و دیزاین فضاهای مسکونی وجود دارد اما برای این که بتوانید سبک چیدمان منزل خود را به سبک معماری ایرانی نزدیک کنید، باید فاکتورهای بسیاری مهم زیر را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال استفاده از المان‌های ایرانی و یا رنگ‌های خاص که نماینده سبک معماری اصیل ما هستند، می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در مورد ویژگی‌های مهم برای دیزاین فضاهای مسکونی به سبک معماری ایرانی کسب کنید.

 

استفاده از صنایع دستی

صنایع دستی ایرانی جلوه‌ای از ذوق هنری و خلاقیتی است که هنرمندان گاها گمنام ما دارند. هر شهری در ایران یک هنر دستی خاص دارد. به همین خاطر است که وقتی به شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کنیم، بازدید از بازارهای سنتی که معمولا مخصوص نمایش آثار هنری و صنایع دستی آن شهر هستند را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهیم. همین میل به زیبایی باعث شده که در خانه تک تک ما ایرانی‌ها حداقل یک صنایع دستی وجود داشته باشد. بنابراین اولین فاکتوری که برای دیزاین خانه خود به سبک اصیل ایرانی باید رعایت کنید، استفاده از صنایع دستی کشورمان است.

 

استفاده از فرش اصیل ایرانی

فرش ایرانی که شهرت جهانی دارد، دومین عاملی است که استفاده از آن برای دیزاین خانه می‌تواند ذوق هنری و علاقه ما را به سنت‌ها نشان دهد. پس اگر می‌خواهید مهمان‌ها به محض ورود به خانه شما، حس کنند وارد یک خانه اصیل ایرانی شده‌اند، حتما از فرش ایرانی استفاده کنید. طرح و رنگ خاص این کفپوش می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. اگر بتوانید از فرش دستباف استفاده کنید که چه بهتر. سبک، طرح و روش بافت این فرش‌ها معمولا بیشتر شبیه فرش‌های عتیقه و معروف جهان است.

 

استفاده از رنگ

معماری داخلی و هنر طراحی دکوراسیون به شده به رنگ‌ها وابسته است. در واقع این رنگ‌ها هستند که تا حدودی سبک‌های مختلف معماری و طراحی دکوراسیون داخلی را از هم متمایز می‌کنند. پس از کاربرد رنگ‌ها در دیزاین خانه های ایرانی غافل نشوید. استفاده از ترکیب رنگ‌هایی که برگرفته از هنر ایرانی هستند می‌تواند روی نتیجه و ظاهر کار تاثیر زیادی داشته باشد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چه رنگ‌هایی نماینده سبک اصیل ایرانی هستند؟ قرمز آتشی یا همان لاکی که ترکیبی گرم از قرمز و نارنجی است، پر کابردترین رنگی است که در گذشته هنرمندان ایرانی به خصوص در بافت فرش و گلیم از آن استفاده می کردند.

به غیر از قرمز، آب فیروزه‌ای نیز نماینده خوبی برای نمایش سبک معماری ایرانی است. این رنگ نیز مانند قرمز لاکی، یک ترکیب بی‌نظیر از سبز و آبی است. همانطور که می‌دانید در تولید صنایع دستی مختلف در کشورمان نیز به وفور از این رنگ استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این رنگ، همخوانی عجیب آن با بسیاری از رنگ‌هاست. به عنوان مثال آبی فیروزه‌ای هم با طیف وسیعی از تن خاکستری همخوانی دارد و هم با دیگر طیف‌های آبی و سبز.

اگر می‌خواهید خانه خود را به سبک ایرانی دیزاین کنید؛ به غیر از این فاکتورها عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید آنها را نیز در نظر بگیرید. اما بهترین کاری که می‌توانید برای طراحی خانه خود به سبک دیزاین خانه های ایرانی انجام دهید، مشورت با یک فرد متخصص در این زمینه است.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و