4 ویژگی مهم در دکور خانه ایرانی

دکور خانه ایرانی دارای ویژگی‌های خاصی است؛ که برگرفته از سبک زندگی، آداب، رسوم، فرهنگ و سنن تاریخی ایران است. در این نوشته با 4 ویژگی خاص این سبک آشنا می‌شویم.

دکور خانه ایرانی معمولا برگرفته از هنر کهن‌سال ایرانی است. بنابراین می‌توان مهم‌ترین شاخصه‌های آن را در آثار هنری و صنایع دستی جستجو کرد. اگر می‌خواهید خانه شما رنگ و بویی ایرانی داشته باشد؛ این عناصر کمک می‌کنند تا هرچه بیشتر به این هدف دست یابید. در ادامه این نوشته شما را با 4 ویژگی و عنصر اصلی موجود در دکور خانه ایرانی آشنا می‌کنیم.

فرش‌های دست‌باف برای کفپوش‌ها

در خانه‌های کلاسیک ایرانی، کف خانه به‌طور کامل با فرش‌های د‌ست‌بافت پوشانده می‌شد. بنابراین کف‌پوش مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار نبود. اما امروزه سبک‌های جدید دکوراسیون داخلی منزل ایجاب می‌کند که کفپوش خانه‌ها به‌طور کامل پوشیده نشوند. با این وجود هنوز هم تلفیق فرش‌های با طرح ایرانی، با سبک‌های جدید طراحی دکوراسیون داخلی، می‌تواند فضایی دلنشین و آشنا با سبک زندگی ایرانی را برای شما فراهم کند.

فرش ایرانی به اندازه کافی از تنوع طرح و رنگ برخوردار است؛ و همین ویژگی کمک می‌کند تا بتوانید آن را با هر سلیقه و سبک دکوراسیونی هماهنگ کنید.

مبلمان

منبع پیدایش مبلمان ایران نیست؛ اما بعضی از طرح‌های مبلمان کلاسیک از نظر ظاهری بسیار نزدیک به سلیقه فرهنگی و هنری ایرانی است. اگر در دکور خانه ایرانی شما مبلمان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ بهتر است به سراغ نمونه‌های کلاسیک بروید. در میان نمونه‌های کلاسیک هم، انواع مبلمان سلطنتی طرح استیل و نمونه‌های منبت‌کاری شده، با طرح‌ها و نقش‌های ایرانی بسیار نزدیک و هماهنگ هستند.

همچنین در انتخاب مبلمان، توجه به طرح روی پارچه می‌تواند شما را به هدف خود نزدیک‌تر کند. پارچه‌هایی با طرح بته جقه و سایر طرح‌های ایرانی در این زمینه ارزش بررسی دارند؛ و می‌توانند شما را هدف‌تان نزدیک کنند.

توجه کنید همه این موارد به معنای آن نیست که در دکور خانه ایرانی جایی برای مبلمان راحتی و مدرن وجود ندارد. در این زمینه نیز می‌توانید با انتخاب کوسن‌های طرح ایرانی و یا پهن کردن گلیم و جاجیم‌های ایرانی روی بخشی از مبلمان راحتی، فضایی کلاسیک و نزدیک به فرهنگ ایرانی را بازآفرینی کنید.

تزئینات دیواری

دکور خانه ایرانی معمولا شلوغ و پر از جزئیات رنگارنگ است. بسیاری از این جزئیات نیز به عنوان تزئینات دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تابلوهای نقاشی در خانه‌های ایرانی نقش پررنگی ندارند؛ با این وجود می‌توان نمونه‌های فراوانی از آن را در بازار یافت. اما جایگزین جالب این تابلوها، تابلوفرش‌های دست‌بافت است؛ که شکوه و عظمت خاصی به دیوارهای خانه شما می‌دهد.

بشقاب‌های میناکاری شده، ظروف مسی و چینی و تابلوهای خطاطی، از جمله سایر آقار هنری ارزشمند هستند که به دیوار خانه ایران رنگ، انرژی و مفهوم می‌دهند.

نورپردازی

نور در دکور خانه ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. این خانه‌ها طوری طراحی می‌شوند که بتوانند از حداکثر نور طبیعی بهره ببرند. بازی با نور نیز در خانه‌های ایرانی از دیرباز جاذبه فراوانی داشته است.

اگر شیشه‌های طرح لانه زنبوری را روی درب‌های خانه‌های قدیمی به یاد ندارید؛ می‌توانید نمونه به کمال رسیده آن را در مسجد صورتی شهر شیراز بیابید. جایی که شیشه‌های رنگی، جلوه خاصی به فضای داخلی این مسجد بخشیده است. همین کار را می‌توانید به کمک شیشه‌های رنگی در خانه خود نیز انجام داده و رنگین‌کمانی از رنگ‌ها را وارد فضای خانه خود کنید.

در دکور خانه ایرانی رنگ‌های لاکی، سرمه‌ای، سبزآبی، سبز و یاقوتی بیشترین استفاده را دارند. این رنگ را می‌توانید برای هماهنگ کردن فضا و دیوارها، با توجه به طرح کلی، مورد استفاده قرار دهید. هرچند نمی‌توان از آنها به‌طور مطلق و کامل برای رنگ‌های زمینه‌ای دیوار‌ها و سقف استفاده کرد.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و