پروژه دفتر کار فرشته

توضیحات کلی راجع به این دفتر کار

یکی از نکاتی که در طراحی این دفتربکار رفته استفاده از رنگهای روشن و ملایم می باشد ،علت استفاده از رنگهای روشن و ملایم و غیر ترکیبی این است ،که این رنگها خستگی بصری و ذهنی ایجاد نمی کند و در عملکردهای فرد تداخلی بوجود نمی آورند ، در عین حال به عملکرد روانی و عاطفی هر رنگ با توجه به کاربری فضا توجه شده است .
نکته دوم سبک به کار رفته در این مکان می باشد ، در این مکان سعی شده تا از تلفیق سبک نئو کلاسیک و مدرن استفاده شود .
علت استفاده از این دو سبک وعلت تلفیق آنها این بوده که اگر به تنهایی از یک سبک استفاده می شد ، جواب گوی نیاز این مکان نبوده .
این در مکان نمی توانستیم به تنهایی از سبک مدرن بهره لازم را ببریم زیرا سبک مدرن دارای نوعی سادگی و خلوتی است و برای دفتر کار شرکت های بزرگ که نیازمند نشان دادن بزرگی و ابهت کار مورد نظر می باشند ، و با قشر به لحاظ موقعیت کاری بزرگ تر و مهم تری سر و کار دارند نمی باشد .
استفاده از سبک نئو کلاسیک به تنهایی نیز فضایی سنگین و خسته کننده را ایجاد می کرد ، به این دلیل با تلفیق سبک مدرن و نئو کلاسیک
هم از خلوتی و مدرنی سبک مدرن و هم از ابهت و شکوه سبک کلاسیک توام با یکدیگر بهره گرفته شد ، تا فضایی مناسب و در خور شرکت مورد نظر ایجاد شود .
نکته سوم چرخش رنگ ها در کل محیط داشتن ارتباط و انسجام و هارمونی و هماهنگی بین رنگها توام با داشتن اثرات روانی مورد نظر مربوط به هر محیط می باشد .
به گونه ای که به طور کلی با تغییر سبک یا تغییرات رنگی زیادی نداریم و همه فضا ها به صورت موازی با هم و همبسته و با یکدیگر ایفای نقش می کنند .
وجه تمایز این مکان با مکان های مشابه این است که به طور کلی در اکثر محیط های کاری از رنگهای سیاه یا قهوه ای سوخته یا به طور کلی رنگهای تیره استفاده می شود. ولی در اینجا ما از رنگهای روشن و ملایم استفاده کرده ایم و با بازی و چرخش رنگها سعی شده تا این مکان همیشه چرخش انرژی داشته باشد، و تازگی و نشاط خود را حفظ کرده و هیچگاه تبدیل به یک مکان خسته کننده و دلگیر با انرژی های مرده نشود .

فضای انتظار مهمان

– کاربری : دفتر کار
– نام فضا : فضای انتظار مهمان
– سبک : تلفیق سبک مدرن و نئو کلاسیک
– رنگهای قالب : شامل زرد ، آبی آسمانی ، نقره ای ، قهوه ای روشن می باشد .
رنگ آبی رنگ بسیار مناسب جهت محیط های پر رفت و آمد می باشد ، این رنگ به عنوان یک رنگ سرد فشار خون و سرعت تنفس را پایین می آورد و به همین دلیل آرام بخش است ، این رنگ پشتکار و وفاداری را افزایش می دهد .
استفاده از رنگ زرد تاثیر آرام بخشی آبی را متعادل کرده و به محیط شور و هیجان می دهد،این رنگ نور زیادی را منعکس می کند و برای فضاهایی که پنجره ندارند و دسترسی به نور آفتاب و نور روز ندارند بسیار مناسب است به علاوه فضا را نیز وسیع تر نشان می دهد علاوه بر آن این رنگ میل به پیشرفت و ترقی را افزایش می دهد .
رنگ نقره ای رنگ نبوغ و خلاقیت و تفکر تازه است ،این رنگ رنگ بیانگر ثروت و دارایی نیز هست .
رنگ قهوه ای و کرم در زمین بکار رفته این رنگ ، رنگ زمین است و آبی سقف رنگ آسمان بنابراین این دو در دادن روح به محیط به صورت مکمل عمل می کنند و فضا را از حالت مصنوعی بودن و خسته کننده بودن خارج می کنند و حس خوشایندی را در ناخودآگاه بیدار می کنند .
مبلمان به کار رفته در این فضا کاملا راحت بوده و قرار گرفتن آن در کنار شمینه احساس راحتی و دلگرمی را تقویت می کند ، رنگ به کار رفته در مبلمان دو رنگ متفاوت ولی کاملا همخوان با فضا است و چرخش رنگی آن چشم نواز بوده و یکنواخت نمی باشد .

اتاق مدیریت

– کاربری : اداری
– نام فضا : اتاق مدیریت
این فضا به عنوان اتاق مدیریت و پذیرش مهمان می باشد .
رنگهای به کار رفته شامل آبی آسمانی ، سفید ، قهوه ای روشن ، نقره ای و طلایی ، کرم ،خاکستری ،ترکیب شده با آبی می باشد .
علت استفاده از رنگ آبی برای این اتاق به علت سرد و خنک بودن آن است با توجه به این که مدیریت این دفتر دچار مشکلات فشار خون و استرس و فشار کاری زیاد است ، سعی شده از این رنگ برای تنظیم فشار خون ،پایین آوردن تنفس و کاهنده استرس و افزاینده آرامش استفاده شود . رنگ کرم و زرد به کار رفته در افزایش نور محیط ایجاد حس زندگی و نشاط و آرامش نقش دارد و اندکی طلایی و نقره ای برای این محیط به مجلل بودن و رسمی بودن فضا کمک می کنند و نشان می دهد این فضا مختص به مهمانان خاص می باشد .
مبلمان به کار رفته مجلل تر بوده و در عین قرار گرفتن در کنار میزهایی با طرح چوب و مدرن کاملا همخوانی دارند و هر دو در کنار هم فضا را از یکنواختی در می آورند . این فضا در عین سادگی مجلل است و در عین مجلل بودن ساده و غیر تکراری ، کاغذ دیواری بکار رفته در فضای مهمان با گلدوزی های ظریف نقره ای همچنان که فضا را مجلل می کند اصلا شلوغ نیست و رنگهای بکار رفته در آن رنگهای ملایم و خواب است و اصلا چشم و ذهن را درگیر خودنمی کند ، دیوار فضای پشت میز مدیریت با کاشی های اسپانیایی با طرحی ساده و آرام بخش و هماهنگ با رگه های متریال بکار رفته در میز چشم نواز و دوست داشتنی است و کاملا این فضای مدیریت را از بخش مهمان جدا کرده در واقع تفکیک این دو فضا با کاغذ و کاشی به خوبی انجام شده ، و در هر دو ( کاغذ و کاشی )طرح گل به کار رفته در آن فضا را فرح بخش کرده و ازخشک بودن و کلیشه ای بودن خارج می کند .
لوسترهای بکار رفته با رنگ سفید و طلایی انعکاس نور بیشتر را به همراه احساس مجلل بودن و رسمی بودن به فضا می دهد.
میز روبروی میز مدیریت ، میز معاون مدیر می باشد ، که در ابعاد کوچکتر و با طرح و رنگی هماهنگ با محیط و میز مدیریت می باشد ، و برای دیوار پشت آن از کاغذ دیواری ای همخوان ولی ساده استفاده شده است .
در کل فضای این اتاق هیچ نوع فشار و استرسی را در خود نگه نمی دارد و در تخلیه فشار و استرس کاری به صاحب آن کمک می کند ، رنگهای این اتاق رنگهای خنک کننده سیستم عصبی و دفع کننده هر گونه فشار روانی از محیط می باشند.

اتاق کنفرانس

– کاربری : اداری
– نام فضا : اتاق کنفرانس
– سبک : تلفیق مدرن و نئو کلاسیک
رنگ های بکار رفته در این فضا قهوه ای روشن ، سبز به صورت والرهای مختلف از سبز ، که شامل سبز لجنی ، سبز مفز پسته ای و سبز زیتونی تیره و روشن به همراه نقره ای و کرم می باشد .
این اتاق به عنوان فضایی جهت مذاکرات کاری ، جلسات با کارمندان ، بستن قراردادهای کاری می باشد .
کاربری این فضا باعث ایجاد تنش بالا جهت قراردادهای سنگین مالی ، فشار عصبی به دلیل بحث و جدل بر سر چگونگی انجام کارها می باشد . با توجه به این موضوع استفاده از والرهای مختلف رنگ سبز در متعادل کردن محیط از نظر تنش و درگیری و یا حجم بالای استرس و فشار عصبی نقش بسیاری دارد .
سبز به کار رفته در سقف به صورت ترکیب سبز با اندکی زرد می باشد ، این دو مثالی از تعادلی رنگی عالی هستند ، سرمای رنگ سبز باگرمای زرد در کنار هم حس راحتی وفراق بال  را برای این مکان به ارمغان می آورد ، و در کنار رنگ دوم سقف یعنی طوسی – آبی که رنگ آسمان و آرام بخش است ، این حس دو چندان می شود .
رنگ سبز شفا بخش روح خسته است ، خستگی را رفع و نشاط آور است ، این رنگ برای افراد سودایی مزاج که قلیان احساسات آنها سریع است کمک می کند تا خود را کنترل کنند و دیرتر عصبانی شوند ، این رنگ اعتماد و اطمینان را افزایش می دهد و فرد را خونسرد و آرام می کند .
رنگ های این اتاق نیز الهام بهش طبیعت است ،رنگ قهوه ای روشن ، رنگ زمین و تنه درختان و رنگ کرم ،رنگ خاک است .
در کنار آن سبز لجنی سرامیک کف رنگ مرداب و اقیانوس و سبز زیتونی و سبز روشن رنگ برگهای درختان این حس را تکمیل می کند ، این رنگها رنگ درختان و برگها و مرداب و اقیانوس و زمین می باشند .
در این اتاق از هیچ رنگ اصلی به صورت خام و نپخته استفاده نشده و رنگها همه ترکیبی می باشند و جزء رنگهای فرعی و همگی جلوه گر رنگهای دیده شده در طبیعت هستند .
همه رنگها در اتاق چرخش دارند و هیچ رنگی در هیچ کجا قفل نشده و چشم و ذهن را به دام نمی اندازد بنابراین آزار بصری یا ذهنی ندارد .
به طور کلی رنگهای این اتاق رنگهایی هستند که فرد را دعوت به آرامش و صلح کرده فشار هیجانی را از بین برده و حس مثبت بودن را در فرد بیدارمی کنند.
در کنار این اتاق یک میز بار قرار دارد برای صرف چای یا قهوه و دید پنجره آن به سمت بالکن می باشد .

پرده برقی​

– کاربری : اداری
– نام فضا : اتاق کنفرانس
بر روی دیوار مقابل میز کنفرانس پرده ای قرار داده شده که به صورت برقی پایین می آید و پرژکتور مقابل آن تصاویر کارخانه مربوط به شرکت را به صورت آنلاین نشان داده همچنین اجناس شرکت ،و تیزر شرکت یا هر چیز مورد نیاز را نشان می دهد .

بالکن اتاق مدیریت

– کاربری : اداری
– نام فضا : بالکن اتاق مدیریت
فضایی خصوصی برای مدیر جهت ریلکس شدن صرف چای و قهوه یا گپ خصوصی تر می باشد .
در این فضا کف با چمن مصنوعی پوشانده شده و سعی شده با قرار دادن گل و گیاه در آن ،فضایی برای شارژ روحی و ذهنی ایجاد شود .

بهره گیری از حضور گل و گیاه در اتاق

– کاربری : اداری
– نام فضا : عمومی
بهره گیری از حضور گل و گیاه در اتاق مدیریت نیز خود در ایجاد آرامش و نزدیکی به طبیعت ، و به عنوان عنصری برای دفع استرس و شارژ روحی و ذهنی کمک می کند .
در این فضا از رنگ تداعی نور خورشید یعنی زرد و طلایی و رنگ‌ تداعی گر آسمان یعنی سفید و آبی و خاکستری در کنار هم و طرح رگه های چوب در میزها و طرح گل در کاغذ دیواری و کاشی و فرش و استفاده از گلدان گل همه و همه در کنار هم برای حس نزدیکی با طبیعت و تداعی آن در ایجاد آرامش کمک گرفته شده و قابل توجه این که تمام این عوامل با هم اجازه نمی دهد فضا خسته کننده و یا مکدر کننده روح و ذهن شود، و برعکس احساس سرزندگی و نشاط را تقویت ، خستگی را از وجود فرد پاک می کند و دائم در حال شارژ روحی و ذهنی اوست .

اتاق شماره ۱ کارمندان

– کاربری : دفتر کار
– نام فضا : اتاق شماره ۱ کارمندان
رنگهای به کار رفته در این اتاق طوسی روشن ، کرم ، قهوه ای وکرم ترکیب شده با اندکی زیتونی می باشد .
در این اتاق سعی شده تا از رنگهایی که در فضای مدیریت و کنفرانس و انتظار به کار رفته استفاده شود تا هارمونی رنگها و هماهنگی آنها در فضاها حفظ شود .
رنگها در این اتاق بسیار آرام ، بدون مزاحمت دیداری و ذهنی می باشند و سعی شده تا از رنگهای ترکیبی استفاده شود و تا حدودی خنثی تا در کارکرد کارمندان مزاحمت ایجاد نکند ، با توجه به این که این اتاق مربوط به امور حسابداری دفتر نمی باشد ، بر عدم مزاحمت دیداری و ذهنی توسط رنگها توجه شده است ،
به همین دلیل رنگها زیاد سخنگو نمی باشند و در سکوت و نظم خود قرار دارند ، و کارکرد هارمونیک آنها با هم القا کننده این امر می باشند .

اتاق شماره 2 کارمندان

– کاربری : اداری
– نام فضا : اتاق شماره 2 کارمندان
این اتاق نیز مربوط به کارمندان می باشد و سعی شده به دلیل کوچک بودن فضا این اتاق به کارمندانی تعلق گیرد که امور جزئی تر و نه چندان مهم را بر عهده دارند ،
زیرا فضاهای کوچک برای کار کردن زودتر ذهن را خسته می کنند ، به همین دلیل در این اتاق سعی شده تا از رنگ کرم توام با اندکی زرد که تداعی گر نور خورشید است استفاده شود تا هم نور بیشتری را منعکس کند و هم این که اتاق روشن تر و بزرگ تر به نظر برسد .
رنگ کرم در این فضا از ترکیب رنگ زرد با اندکی سفید بوجود آمده است رنگ زرد به عنوان یک رنگ گرم انرژی بخش و نشاط آور است ، وسفید موجود در آن آرام بخش می باشد .

اتاق شماره 3 کارمندان

– کاربری : اداری
– نام فضا : اتاق شماره 3 کارمندان
این اتاق نیز مربوط به کارمندان می باشد و سعی شده به دلیل کوچک بودن فضا این اتاق به کارمندانی تعلق گیرد که امور جزئی تر و نه چندان مهم را بر عهده دارند ،
زیرا فضاهای کوچک برای کار کردن زودتر ذهن را خسته می کنند ، به همین دلیل در این اناق سعی شده تا از رنگ کرم توام با اندکی زرد که تداعی گر نور خورشید است استفاده شود تا هم نور بیشتری را منعکس کند و هم این که اتاق روشن تر و بزرگ تر به نظر برسد .
رنگ کرم در این فضا از ترکیب رنگ زرد با اندکی سفید بوجود آمده است رنگ زرد به عنوان یک رنگ گرم انرژی بخش و نشاط آور است ، وسفید موجود در آن آرام بخش می باشد .

اتاق شماره 4 کارمندان

– کاربری : اداری
– نام فضا : اتاق شماره 4 کارمندان
این اتاق نیز مربوط به کارمندان شرکت می باشد .
رنگ های مورد استفاده در این فضا والر های مختلفی از رنگ قهوه ای به صورت تیره و روشن می باشد علاوه بر آن رنگ کرم و خاکستری – آبی و طلایی سوخته نیز بکار رفته است .
در این اتاق کارمندانی کار می کنند که امور جدی تر و مهم تر شرکت را باید انجام دهند به همین از رنگ قهوه ای به عنوان یک رنگ رسمی تر استفاده شده رنگ قهوه ای فرد را جدی تر سخت کوش تر و وظیفه شناس تر می کند و در محیط های کاری علاقه فرد را به امور مختلف کاری افزایش می دهد این رنگ به عنوان یک رنگ مهم که در طبیعت حضور دارد آرام بخش نیز می باشد .
این رنگ تسلط و اقتدار فرد راافزایش داده و او را برای انجام امور مهم آماده می کند و علاوه بر آن حس مسئولیت پذیری او را بالامی برد .
رنگ کرم اتاق را متعادل تر کرده و نور آن را افزایش می دهد و نشاط محیط را نیز افزایش می دهد .
رنگ طلایی سوخته در پرده و قاب عکس ها هم اتاق را رسمی تر و اندکی با ابهت تر نشان می دهد .
رنگ‌خاکستری آبی سقف نیز تداعی گر آسمان و آرامش دهنده است ،و در رفع استرس کمک می کند.

آشپزخانه و کافی شاپ کارمندان

– کاربری : اداری
– نام فضا : آشپزخانه و کافی شاپ کارمندان
این فضا به دو قسمت تبدیل شده قسمت اول به عنوان فضایی برای دم کردن چای و قهوه گرم کردن غذای کارمندان می باشد و قسمت دوم به عنوان فضایی به عنوان کافی شاپ دفتر برای ریلکسی کارمندان مکانی برای صرف چای و قهوه و دم نوش یا خوردن ناهار و صرف اسنک همچنین فضایی برای گپ های دوستانه و استراحت بین کاری کارمندان می باشد .

سرویس بهداشتی مدیریت

– کاربری : دفتر کار
– نام فضا : سرویس بهداشتی مدیریت
در این سرویس سعی شده از رنگهای هماهنگ با اتاق مدیریت استفاده شود ، که تعلق این فضا را به اتاق مدیریت نشان دهد .رنگهای غالب رنگ سفید ، کرم و نقره ای می باشد .

سرویس بهداشتی مهمان

– کاربری : دفتر کار
– نام فضا : سرویس بهداشتی مهمان
این سرویس در فضای انتظار قرار دارد بنابر این سعی شده تا از رنگهای فضای انتظار استفاده شود ، تا پیوستگی خود با این فضا را از دست ندهد ،رنگ دیگر که به این فضا اضافه شده رنگ طلایی است ، که فضا را مجلل تر نشان داده و مناسب این فضای مورد استفاده برای مهمان میباشد .

سرویس بهداشتی کارمندان

– کاربری : دفتر کار
– نام فضا : سرویس بهداشتی کارمندان
در این سرویس به دلیل استفاده دائمی از آن‌ بیشتر از رنگ سفید استفاده شده و البته اندکی آبی ،کرم و خاکستری و طلایی تا هماهنگی رنگی نیز رعایت شود ، رنگ سفید سریع آلودگی و کثیفی محیط را‌نشان می دهد و چون این مکان عمومی است و به لحاظ بهداشتی حائز اهمیت است ، بنابراین از رنگ روشن استفاده شده تا فردی که موظف به نظافت دفتر است توجه بیشتری به تمیز کردن آن در دفعات بیشتر داشته باشد ،به این ترتیب به نظافت و تمیزی این مکان بیشتر توجه می شود .