نکات نگهداری آکواریوم در طراحی دکوراسیون داخلی

داشتن یک اقیانوس کوچک در فضای منزل یا کار جالبی‌ست. اما آکواریوم در دکوراسیون داخلی منزل یا محیط‌های دیگر در کنار زیبایی‌هایش نیازمند مراقبت‌هایی هم هست.

کنجکاوی در دنیای زیر آب از کودکی با ما همراه بوده و هست. تا جایی که راضی به ایجاد شرایطی شده‌ایم که بخش کوچکی از دنیای آبزیان را در گوشه‌ای از طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌مان داشته باشیم. زندگی آپارتمانی برای ما محدودیت‌هایی به وجود آورده است ولی همچنان اهمیت وسایل جانبی در دکوراسیون داخلی مورد توجه تمامی افراد است. با پیشرفت تکنولوژی مسیرهای جدیدتری جهت برقراری با دنیاهای دیگر پیدا می‌شود. امروزه برای استفاده از آکواریوم در دکوراسیون داخلی، امکانات مناسبی وجود دارد که وجود این مهمانان رنگی رنگی و زیبا کنارمان اذیتی را حس نکنند.

 

محل قرارگیری و نگهداری آکواریوم

در ابتدا باید مسئولیت این کار را قبول کنید. اگر شرایط نگهداری آکواریوم و فضای مناسب آن را ندارید به کل از این تصمیم پشیمان شوید. این موجودات بی‌آزار بسیار ظریف و حساس هستند. باید به یک سری از مسائل قبل از خرید آکواریوم دقت کنید. در برخی از منازل طراحی داخلی ساختمان به گونه‌ای می‌باشد، که استفاده از آکواریوم در آن باعث به وجود آمدن زیبایی چشم‌گیری می‌شود.

جای قرارگیری آکواریوم: این موجودات توانایی شنیدن صداهایی را دارند که ما قادر به شنیدن آن نیستیم. پس تا جایی که می‌توانیم جایی ساکت برای نگهداری آکواریوم انتخاب کنیم. هر ضربه یا صدایی در وجود آبزیان ترس می‌اندازد و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

یک مکان مناسب و امن را برای قرارگیری آکواریوم در نظر بگیرید. جایی که هرگونه ضربه احتمالی به آن برخورد نکند. اگر در خانه کودک بازیگوشی دارید، بهتر است آکواریوم را در ارتفاع مناسبی نصب کنید و حتی الامکان دست کودک به قسمت بالای آن نرسد. چون حس کنجکاوی آن ممکن است کار دستتان دهد و با صحنه‌های ناگوار مرگ ماهی‌ها روبرو شوید.

 

تزئینات آکواریوم

بعضی از وسایل علاوه بر زیبایی کاربردی هم هستند، مخصوصا نقش مهمی که آکواریوم در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند را می‌توان نام برد. مثلا اگر کف آکواریوم را با سنگ بپوشانید هم زیبایی چشم‌گیری به نمای ظاهری آکواریوم داده‌اید و هم مکانی برای تخم‌ریزی ماهی و پناهگاه آن‌ها ایجاد کرده‌اید.

یکی دیگر از وسایل موردنیاز نگهداری از آکواریوم در دکوراسیون، نصب شلنگ هواست. شلنگ هوا را می‌توان با بست‌های پلاستیکی مخصوص زیر سنگ و شن‌های کف آکواریوم چسباند تا پس از مدتی نمایان نشوند و زیبایی آکواریوم شما را تحت تاثیر قرار دهند. برای کف آکواریوم گزینه‌های دیگری هم دارید. شن و ماسه نرم و بستر مناسبی برای زندگی ماهیان است.

 

بهداشت و نگهداری آکواریوم

تعویض آب آکواریوم به میزان حجم آب مصرفی و دیگر مسائل بستگی دارد. برای مثال به یکباره حجم زیادی غذا را درون آب آکواریوم نریزید؛ با این کار غذا کف آکواریوم قرار می‌گیرد و ماهی به سمت آن نمی‌رود. در نتیجه آب آکواریوم زودتر از زمان معین کثیف می‌شود. می‌توانید در چند نوبت غذا داخل آب آکواریوم و هر بار حجم کم‌تری را بریزید.

در انتخاب و خرید ماهی، هوشمندانه عمل کنید. ماهی‌هایی هستند که زندگی در عمق آب را بیشتری می‌پسندند. این ماهیان می‌توانند غذاهایی که کف آکواریوم می‌رسند را مصرف کنند و مانع آلودگی غذایی آب شوند. موضوع دیگر تنظیم دمای آب آکواریوم است؛ با بالا رفتن دمای آب، دمای بدن ماهی هم بالا می‌رود و احساس بیشتری به مصرف غذا پیدا می‌کنند، درنتیجه کثیفی آب با فضولات را در پی خواهد داشت. در واقع شما باید یک‌سری نکات را رعایت کنید تا نیاز کمتری به تعویض آب آکواریوم داشته باشید. چرا که هم در آب صرفه‌جویی کرده‌اید و به یک دلیل دیگر که برایتان می‌گویم. دلیل بعدی بخاطر این است که دمای بدن ماهیان با دمای آب فعلی تنظیم می‌شود، درنتیجه با تعویض آب آکواریوم، زمانی طول می‌کشد تا ماهیان دوباره به دمای آب عادت کنند.

در این مقاله سعی داشتیم برخی از نکات لازم جهت نگهداری آکواریوم را به شما بگوییم. اما اهمیت داشتن آکواریوم در هر مکان بستگی به سلیقه شما در کنار همه مسئولیت‌هایش دارد. اگر این مسئولیت‌ها را به خوبی انجام دهید، گزینه خوبی برای تغییر و تحول دکوراسیون شما در فضای موردنظر دارد.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و