نقش انتخاب کفپوش در دکوراسیون

دکوراسیون داخلی منزل برای شما می تواند فراهم آورنده آرامش پایدار باشد. انتخاب کفپوش مناسب بسیار تاثیر گذار است با گروه معماری داخلی راهیل هنری همراه باشید

در مطلب قبل گفتیم دکوراسیون داخلی و دیزاین آن که در فارسی معماری داخلی ترجمه می‌شود، کارها و حوزه های مسئولیت بسیار گوناگونی دارد و هر یک از کارهایی که برای مناسب سازی فضا داخلی منزل، محل کار و یا مکان‌های تجاری مانند مغازه‌ها را شامل می‌شود. از آنجایی که تخصص گروه راهیل هنری معماری و دکوراسیون منزل است ما در مقالات خود بیشتر به این بخش از فعالیت‌های ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی می‌پردازیم. به هر حال دنیای امروز دنیای تخصص‌ها ست و پرداختن نگاهی به انواع تعادل در طراحی داخلی می‌تواند در کیفیت آن کار به شدت مؤثر باشد.

در این مقاله درباره نقش کف پوش‌ها در دکوراسیون می‌پردازیم و به دنبال آنیم که برخی کف پوش‌ها را به شما معرفی کنیم و کاربرد آن را برای شما بازگو کنیم تا به انتخابی مناسب برای کفپوش خانه خود برسید.

منسوجات کفپوش موکت و فرش و نقش آن در دکوراسیون داخلی

کف پوش‌ها در دکوراسیون داخلی به دو دسته تقسیم می‌شوند 1. کفپوش‌های بافته یا منسوج 2. کفپوش‌های غیر بافت. کفپوش‌هایی که از بافت در آنها استفاده می‌شوند، اساسا در دسته منسوجات قرار می‌گیرند که شاید اصلی‌ترین آن‌ها را همه شما بشناسید. بله موکت اصلی ترین این دسته است. موکت ها به شما این امکان را می‌دهند که در همه قسمت‌های خانه بنشینید، همین‌طور اگر خانه شما کفی نا‌هموار داشته باشد موکت می‌تواند بسیاری از این ناهمواری‌ها را بپوشاند.

رنگ و طرح‌های بسیار زیاد یکی دیگر از ویژگی‌های به کار بردن موکت در طراحی داخلی ساختمان است شما می‌توانید طرح های کارتونی زیبایی را برای اتاق خواب بچه به کار ببرید در حالی که برای اتاق پذیرایی خود، در طراحی دکوراسیون داخلیتان رنگی سنگین را انتخاب می‌کنید. نصب موکت هم بسیار آسان است و بزرگ‌ترین محیط‌ها را می‌توان ظرف چند ساعت با موکت فرش کرد. گرمای بسیار مطبوع هم دیگر مزیت به کار بردن موکت به عنوان کفپوش در دکوراسیون منزل شماست.

اما موکت ضعف‌هایی هم دارد. یکی از مهم‌ترین این ضعف‌ها عدم توانایی در شستن آن است. از آنجایی که در بسیاری از طرح های دکوراسیون داخلی خانه تمام سطح خانه با موکت پوشیده می‌شود شستن موکت‌ها کاری هزینه بر و مشکل است.

همه ما ایرانی ها فرش را به عنوان اصلی‌ترین کفپوش خانه های خود می‌دانیم و برای این کفپوش خاص در دکوراسیون داخلی خانه خود اهمیت بسیار بالایی قائلیم انواع فرش های ماشین و دست باف در سنت ما و در خانه های ما جایی ویژه دارد. در طراحی دکوراسیون های مدرن فرش جایگاه خاصی دارد. برعکس موکت که همه جای خانه را می‌توان با آن پوشاند فرش یک عوض کننده فضای خانه است، حتما به یاد داشته باشید که فرش بیشتر از آن که نقشی به عنوان زیر انداز داشته باشد بهتر است به عنوان یک کف پوش زینتی استفاده شود. به این صورت این هنر دستی ایرانیان به اجر و قرب خود می‌رسد و البته خانه شما هم بسیار زیبای می‌شود.

کفپوش‌های بدون بافت در دکوراسیون داخلی

این که انواع سنگ، سرامیک و پارکت‌های از جنس چوب و اچ دی اف را گروه کف پوش های بدون بافت قرار می‌دهیم کمی این دسته بندی را وسیع تر از دسته پیشین می‌کند. سنگ‌های زیبای تزئینی و همین‌طور انواع کف پوش‌های طرح چوب و چوبی می‌تواند خانه شما به حد بسیار دلپذیری از زیبایی برساند. سنگ‌ها طرح‌های طبیعی خود را دارند و البته انتخاب طرح و رنگی خاص برای استفاده در کف ساختمان مستلزم هزینه زیاد و همین‌طور وقت زیاد است.

چون کار گذاشتن سنگ نیاز به برشکاری و سنگ کاری دارد. نکته دیگر در این میان عدم تغییر سنگ است. کف پوش‌های دیگر را می‌توان به راحتی از سطح خانه جمع کرد و نوعی دیگر از آن را در خانه کار گذاشت اما سنگ این گونه نیست البته می توان روی سنگ از کف پوش‌های دیگری استفاده کرد اما به یاد داشته باشید که هزینه فوق‌العاده بالای سنگ به خصوص سنگ‌های قیمتی و بسیار مرغوب در کف ساختمان، شما را بر آن می‌دارد که تا مدت‌ها به ترکیب دکوراسیون داخلی منزلتان دست نزنید به هر حال سنگ زیبایی بسیار بالایی دارد و طرح‌های کلاسیک سلطان بلامنازع است.

حتی در برخی از طراحی‌های مدرن و پست مدرن هم سنگ نقش خاصی را ایفا می‌کند اما به یاد داشته باشید که سنگ وزن زیادی هم دارد و به کاربردن وسیع آن سبب عدم استحکام بنا می‌شود.
یکی از توصیه های گروه راهیل هنری استفاده از جایگزین‌های سنگ در کف ساختمان است. مثلا سرامیک و یا سنگ های مصنوعی و یا پوشش‌های اچ دی اف که می‌توانند علاوه بر زیبایی، طرح خانه شما را هم به شدت زیبا و دوست داشتنی کنند. به هر حال این انتخاب شما ست که زیبایی خانه شما را می‌سازد و ما هم با توصیه‌های خود می‌توانیم زیبایی را برای خانه شما پدید آوریم.

مقالات مرتبط

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی
رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

رنگ کرم در دکوراسیون داخلی یکی از رنگ های زمینه ای و آرام برای استفاده در دکوراسیون داخلی است که به شما احساس دفاعی و